Online vindbaar in Google’s zoekmachine

zoekmachine marketingAls ondernemer heb je vast wel eens gehoord van de term SEO, of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Dit is een vorm van online marketing die veel toegepast wordt op websites. Het heeft betrekking op het beter vindbaar maken in de zoekresultaten, Google is daarbij de belangrijkste zoekmachine en veel specialisten focussen zich dan ook op die zoekmachine.

Wat kan dit precies opleveren voor een bedrijf? Een hoop! Wanneer mensen namelijk op bepaalde zoekwoorden zoeken in de zoekresultaten, zijn ze op zoek naar bepaalde diensten of producten. Wanneer uw bedrijf bovenaan de resultaten staat, komen er veel meer gerichte bezoekers op een website. Dat is precies het belangrijkste wat er is, dat het daadwerkelijk gerichte bezoekers zijn die op zoek zijn naar uw diensten of producten.

Er zijn ondernemers die de zoekmachine optimalisatie geheel uit handen willen geven aan bijvoorbeeld een online marketing bureau of een zoekmachine optimalisatie specialist. De vraag welke zoekwoorden moet ik gebruiken voor SEO is dan ook een veelgestelde vraag in deze markt. Veel ondernemers zien het nut van goede optimalisatie van een website wel, maar weten niet precies hoe ze dit moeten bewerkstelligen. Het inschakelen van een externe partij is voor de meeste bedrijven dan ook de meest interessante manier.

Meer leads via de website realiseren

Wanneer er gewerkt wordt aan de zoekmachine optimalisatie van een website, komen er dus meer bezoekers op de website. Deze bezoekers hebben de potentie om klanten te worden. Wanneer je bezig bent met dit proces, is het wel belangrijk om rekening te houden met de tijd dat dit in beslag neemt. Er kan zeker een maand of 6 overheen gaan voordat resultaten zichtbaar worden. Dit lijkt misschien als een lange tijd, maar is echt iets om rekening mee te houden. De tijden dat je binnen enkele weken bovenaan in Google kon verschijnen met schimmige trucs, zijn helaas echt voorbij. Je ziet dat veel online bureaus dan ook gebruik maken van andere traffic bronnen om deze tijd te overbruggen, Google Adwords is hier een goed voorbeeld van.

Zodra het proces wat verder is en er dus veel gerichte bezoekers naar een website komen, is het zaak om te gaan werken aan de conversie van de website. Door een goede inrichting en teksten op de site, kunnen er veel meer leads / aanvragen worden gerealiseerd. Dit heeft een direct effect op de winsten van een bedrijf. Dit wordt ook wel conversie optimalisatie genoemd, CRO in het Engels. Bekijk onderstaande video voor meer informatie over dit onderwerp: